Loader

Uitzicht over jouw IT-landschap

Uitzicht over jouw IT-landschap

Veel organisaties werken nog met tal van applicaties en software. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar vaak komt dit de foutgevoeligheid en efficiëntie niet ten goede. Een breed IT-landschap kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw organisatie nog werkt met verouderde software zonder dat je daar van op de hoogte bent. Een verouderd systeem kan resulteren in veiligheidsrisico’s. Procesmatige foutgevoeligheid kan ontstaan door een incorrect opgezette koppeling tussen 2 systemen waardoor dubbele invoer mogelijk is of er data verloren gaat.

Aanvullend op foutgevoeligheid is een belangrijke factor in de huidige maatschappij efficiëntie. We willen als organisatie verhoudingsgewijs zo veel mogelijk tijd en energie stoppen in de corebusiness en zo min mogelijk in administratie. Met name repeterende, handmatige handelingen in de administratie zijn vaak tijdrovend en een ergernis voor medewerkers. Met een breed IT-landschap is de kans op repeterende handelingen groter aangezien er data van het ene systeem in het andere systeem moet komen te staan. Denk hierbij aan data op een werkbon welke vervolgens overeen moet komen met de data op de factuur richting de klant.

Kortom, een breed IT-landschap brengt risico's met zich mee

Het is cruciaal om eens kritisch te kijken naar je huidige IT-landschap en deze te evalueren. Kijk dan ook naar de processen die inherent zijn aan jouw IT-landschap. Op deze manier krijg je een goed beeld van de huidige werkwijze en de repeterende (onnodige) handelingen.

Een uitgebreid ERP systeem is een goede basis voor een smal IT-landschap. Een ERP (ofwel Enterprise Resource Planning) systeem ondersteund vrijwel alle bedrijfsmatige processen binnen een organisatie. Toch zijn er vaak branche specifieke processen die niet doormiddel van een standaard ERP verwerkt kunnen worden. Op dit punt zul je het IT-landschap moeten verbreden met maatwerk of aanvullende programma’s. Houd er dan vooral rekening mee dat deze systemen goed koppelen, efficiëntie verhogend werken en schaalbaar zijn.

Neem Microsoft Dynamics 365 Business Central, een zeer uitgebreide oplossing voor MKB bedrijven. Van financieel management tot integraal ketenbeheer tot verkoop en service processen worden ondersteund door Business Central. Een MKB bedrijf zou hier in feite dus meer dan genoeg aan hebben. Maar een servicebedrijf maakt graag gebruik van een grafisch planboard om de buitendienst in te plannen. Aangezien dit niet standaard in Business Central zit kan de serviceorganisatie het IT-landschap uitbreiden met SPATIO.

Demo aanvragen