Loader

Complexe serviceprocessen & First-time-fixrates

Complexe serviceprocessen & First-time-fixrates

Het serviceproces is een complexe constructie van communicatie, rapportage en voorwaarden. Op veel handelingen in het serviceproces zijn efficiëntieslagen te bewerkstelligen. In dit bericht focussen wij ons op een belangrijk onderwerp in het serviceproces. Namelijk de KPI genaamd ‘First-Time-Fixrate’. Ofwel, hoeveel afspraken worden er verhoudingsgewijs in één keer volledig afgerond. Zoals in veel gevallen ligt voorwerk ten grondslag aan een efficiënt en effectief proces.

Het serviceproces is erg gecompliceerd

Er zijn een aantal zaken cruciaal om een service-afspraak in te plannen. Zo is het noodzakelijk om te weten wat het adres van de klant is en welke activiteit er uitgevoerd moet worden. Echter, Kennis wat invloed heeft op de ‘First-Time-Fixrate’ is veel uitgebreider en vergt een accurate administratie. Denk hierbij aan:

  • Op welke machine/installatie moet service worden verleend
  • Wat is de locatie van de machine?
  • Welke onderdelen moeten er vervangen/gekeurd worden?
  • Welk materiaal moet er mee om de activiteit uit te kunnen voeren?
  • Wat zijn de openingstijden van de klant?
  • Welke vaardigheden moet de buitendienst medewerker hebben?
  • Wat zijn de werktijden van de medewerker?
  • Zijn er artikel- en/of activiteit specifieke instructies beschikbaar voor de medewerker?

 

Het noteren van alle benodigde informatie betreffende het serviceproces is erg gecompliceerd en vrijwel onmogelijk om correct bij te houden zonder een goede software oplossing.

Zoals aangegeven is de First-Time-Fixrate maar een enkele KPI binnen het serviceproces. Er zijn talloze complexe processen om betrouwbare en daadkrachtige service aan te kunnen bieden. Wij kunnen met trots aankondigen dat SPATIO Fieldservice Software excelleert in complexe service processen.

Demo aanvragen